Czym jest lęk separacyjny?

Co to jest lęk separacyjny?

Zaburzenia lękowe to grupa schorzeń psychicznych, które dotyczą jednakowo dzieci, młodzież, osoby dorosłe oraz seniorów. Wśród licznych rodzajów patologicznego lęku należy wspomnieć o tzw. lęku separacyjnym. Na czym polega? U kogo najczęściej występuje? Jakie objawy powoduje i co robić, aby mu przeciwdziałać?

Lęk separacyjny – co to jest?

Termin lęku separacyjnego odnosi się w głównej mierze do wzmożonego odczuwania niepokoju wskutek związanego z rozdzieleniem i brakiem kontaktu z określonymi osobami (przeważnie bliskimi np. rodzice, partner, rodzeństwo, dziadkowie). Lęk separacyjny przeważnie dotyczy dzieci, które niezwykle emocjonalnie reagują na konieczność separacji od rodziców np. wskutek konieczności pozostania w przedszkolu bądź szkole. Obawa przed utratą fizycznej bliskości z opiekunem.
Lęk separacyjny u dzieci jest jednym z etapów prawidłowego rozwoju psychoemocjonalnego i przeważnie jego negatywne objawy ulegają zanikowi w okolicach 4-5 roku życia. Występowanie ich w późniejszym czasie lub w wieku dorosłym zazwyczaj oznacza, że czynniki stanowiące potencjalną przyczynę występowania separacyjnych zaburzeń lękowych nadal oddziałują na psychikę.

Jakie są przyczyny i objawy lęku separacyjnego?

U podłoża występowania zaburzeń lękowych związanych z odseparowaniem należy doszukiwać się różnorodnych czynników ryzyka:

  • zaburzenia lękowe u opiekunów,
  • nadopiekuńczość ze strony rodziców i zbyt zażyłe relacje z opiekunami,
  • strata bliskich osób lub konieczność nagłej separacji od konkretnej osoby np. wskutek ograniczenia praw rodzicielskich,
  • wydarzenie w życiu dziecka odznaczające się dużym ładunkiem emocjonalnym np. konieczność nagłej zmiany szkoły, wyprowadzka z miejsca zamieszkania.

Ponadto częstotliwość występowania separacyjnych zaburzeń lękowych jest znacznie większa w przypadkach np. nadmiernej wrażliwości dziecka, problemów ze snem i zasypianiem czy dolegliwości związanych z przewodem pokarmowym.

Symptomy związane z występowaniem lęku separacyjnego są bardzo podobne do tych, które są znane z innych zaburzeń lękowych. Głównym objawem jest silne poczucie niepokoju w momencie rozdzielenia z określoną osobą. Strach może prowokować chorego do unikania sytuacji ponownej separacji (np. dzieci symulują zły stan zdrowia, aby nie uczęszczać do szkoły), a organizmowi zaczynają doskwierać rozmaite niedogodności np. trudności z zasypianiem, nawracające koszmary senne, mocne i skrajne reakcje emocjonalne oraz dolegliwości somatyczne jak kolka, biegunka, wymioty, zawroty głowy, ucisk w klatce piersiowej czy kołatanie serca.

Jak leczyć lęk separacyjny?

Podobnie jak w przypadku innych zaburzeń lękowych, tak samo i lęk separacyjny wymaga wielowymiarowego leczenia. Podstawą jest oczywiście psychoterapia, której głównym celem jest zrozumienie przyczyny występującego mechanizmu obronnego oraz nauka radzenia sobie w sytuacjach, gdy dochodzi do jego nasilenia. Psychoterapeuci uczą dzieci i osoby dorosłe technik, które mają ułatwić im codzienne funkcjonowanie np. w momencie napadu lękowego. Gdy zachodzi potrzeba, to wówczas niezbędne okazuje się włączenie farmakoterapii. Niemniej jednak leczenie farmakologiczne stanowi tylko dodatek do regularnych sesji z psychologiem. Przeważnie psychoterapia jest realizowana w nurcie behawioralno-poznawczym, która umożliwia choremu właściwą interpretację odbieranych bodźców i doświadczanych przeżyć emocjonalnych. Kluczowym zadaniem specjalistów jest uzmysłowienie pacjentowi, że odseparowanie nie stwarza dla niego realnego zagrożenia.

Bibliografia:

  1. Milrod B., et al. „Childhood separation anxiety and the pathogenesis and treatment of adult anxiety.” American Journal of Psychiatry 2014, 171(1): 34-43.
  2. Kossowsky J., et al. „The separation anxiety hypothesis of panic disorder revisited: a meta-analysis.” American Journal of Psychiatry 2013, 170(7): 768-781.
  3. Dąbrowska M. „Lęk przed separacją w dzieciństwie.” Pediatria Polska 2007, 82(4): 329-332.
  4. Dąbkowska M. „Unikanie szkoły jako wyraz zaburzeń lękowych u dzieci.” Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2002, 2(3): 167-170.